loading...
کیهان شناسی از دیدگاه قرآن
Soroor motie بازدید : 105 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (1)

دانشمندان معتقد هستند که بعد از انفجار بزرگ یا بیگ بنگ تاریکی مطلق جهان را فرا گرفته و 380 هزارسال بعد از بیگ بنگ جهان تیره و تار بود و بعد از 380 هزار سال اولین نور شکل گرفت.

دلیل این موضوع نیز به این دلیل بوده است که جهان به قدری داغ بوده است که فتون های نور توانایی شکل گیری نداشته و بلا فاصله متلاشی می شدند.بعد از 380 هزار سال دما به 3000 درجه رسید اولین فتون های نور شکل گرفته اند.

Soroor motie بازدید : 2140 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

اگر دوستانی در باره نجوم مطالعاتی داشته باشند حتما می دانند که کائنات بیضوی شکل ما دارای وسعت بسیار زیادی است.مثلا ستاره شناسان تخمین می زنند که در جهان بین 300 تا 500 میلیارد کهکشان وجود داشته باشد که هر کهکشان متوسط مانند کهکشان راه شیری ما دارای 200 میلیارد ستاره است و کهکشان های بزرگتر نیز دارای ستاره های بزرگتر هستند.

و فاصله بین این ستارگان و وسعت کهکشان ها نیز بسیار زیاد و حتی با سرعت نور نیز گاهی میلیون ها و میلیاردها سال نوری نیز بین کهکشان ها مسافرت به طول می انجامد.بزرگترین ساختار کشف شده در کیهان یک کوازار به وسعت چهار میلیارد سال نوری است.و حتی برخی فیزیکدانان معتقد هستند به تعداد بی نهایت جهان ها و کائنات های موازی دیگر در جهان هستی به موازات جهان ما وجود دارند.

 

Soroor motie بازدید : 205 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

در سایت ویکی پدیای انگلیسی نوشته شده است که کهکشان راه شیری دارای 400 میلیارد ستاره است و کهکشان راه شیری تنها یک کهکشان متوسط از 300 تا 500 میلیارد کهکشان تخمین زده شده در جهان هستی است.

دانشمندان تخمین می زنند تعداد ستاره های جهان برابر 300,000,000,000,000,000,000,000 یا 300 سکستیلیون باشد.که یک رقم غیر قابل تصور هست که حتی از تعداد شن های روی زمین نیز این رقم بیشتر است.[

Soroor motie بازدید : 61 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

خورشید ستاره ای که زمین به دور آن می چرخد معادل یک میلیون برابر کره زمین است و خورشید نیز یک ستاره بسیار متوسط است و ستاره بزرگی محسوب نمی شود.ستاره ای بنام W26 اندازه ای معادل 1500 برابر وسعت خورشید را دارد.[1]و ستاره ای بنام  VY Canis Majoris نیز وجود دارد که گفته می شود 8 میلیارد برابر خورشید استدر این لینک می توانید به لیستی از بزرگترین ستارگان جهان دست یابید.

همانطور که می دانید اگر ستاره ای مثل W26 هزار و پانصد برابر خورشید باشد معادل 1500 میلیون برابر کره زمین است که یک وسعت غیر قابل تصور را علاوه بر ستاره هایی که دارای جرم بسیار هستند می شود.

Soroor motie بازدید : 28 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

مام اجرامی که در فضا هستند شامل ستارگان و سیارات در مدارهای خاصی در حال حرکت هستند.مثلا زمین در مداری در ۱٫۷ AU یا ۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ km به دور خورشید می چرخد خورشید یکی از بیش از ۱۰۰ میلیارد ستارهٔ کهکشان راه شیری است و مدار آن ۲۵٬۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشان فاصله‌دارد.ماه نیز در مداری به دور زمین می چرخد.

Soroor motie بازدید : 177 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

تصویر زیر مربوط به بزرگترین خلا یا فضای خالی در کیهان است که اندازه آن در حدود یک میلیارد سال نوری است.و در این قضای خالی هیچ ستاره یا سیاره و ماده ای به مدت یک میلیارد سال نوری هیچ چیزی وجود ندارد.ین نوع فضاهای خالی یا خلا در بسیاری از نقاط جهان هستی وجود دارد ولی این تصویر مربوط به بزرگترین فضای خالی کشف شده در جهان است.

Soroor motie بازدید : 199 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)


در مورد شکل گیری ستارگان مشاهدات تلسکوپ های مختلف نشان داده است که ستارگان از دو عنصر گاز و گرد و غبار تشکیل می شوند.تصویر زیر از کهکشان NGC 2060 در فاصله 17000 سال نوری از ماست که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده است و گاز و گرد و غبار در فضا بصورت مشهود دیده می شود.در مناطقی که شکل گیری ستارگان در آنها شدید است آن مناطق با گاز و گرد و غبار فراوان آمیخته هستند.

Soroor motie بازدید : 109 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

در علم ستاره شناسی شهاب سنگ به قطعات سنگی معلق در قضا گفته می شود که روزانه تعداد زیادی از این شهاب سنگها با جو زمین برخورد می کنند و در اثر حرارت آن آتش می گیرند و تبدیل به شهاب می شوند.اگر جو زمین وجود نداشت قطعات سنگی که از آسمان فرود می آمدند مستقیم به زمین اثابت می کردند ولی به واسطه وجود جو زمین قبل از برخورد به زمین می سوزند و خطری برای ساکنان زمین ایجاد نمی کنند.

دانشمندان معتقد هستند شهاب سنگی که در 5 میلیون سال قبل به نزدیکی قاره آمریکا اثابت کرد باعث نابود شدن بخش اعظم حیات از جمله دایناسور ها شد.اگر جو زمین قدرت آن را نداشته باشد که این قطعات سنگی را بسوزاند بصورت سنگهای بزرگ به زمین برخورد می کنند و خساراتی به بار می اورند.

Soroor motie بازدید : 77 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

خورشید که نور آن حیات بخش است اشعه های بسیار مضر کشنده ای مانند فرابنفش اشعه ایکس و گاما و .... دارد که این اشعه ها بسیار کشنده هستند و در صورتی که جو زمین و میدان وجود نداشت که این اشعه ها را دفع کند این اشعه های کشنده قادر به از بین بردن تمام حیات بروی زمین بودند.دلیل برخی از سرطان های پوست نیز ضعیف تر شدن لایه جو در برخی از نقاط زمین است.

نکته جالب این است که خورشید ما یک ستاره متوسط است و ستاره های بسیار بزرگتری نیز در کیهان وجود دارند که اشعه های کشنده تری که میلیاردها برابر نیز از اشعه های خورشید قوی تر است از خود ساطع می کنند و توانایی دارند که هر چیزی که در معرض آنهاست را نابود نمایند.ستاره های زیادی نیز وجود دارند که انفجارهای اشعه ایکس و اشعه گامای مرگ باری انجام می دهند که اگر خورشید این انفجارها را انجام می داد هیچ موجود زنده ای بروی زمین باقی نمی ماند.

Soroor motie بازدید : 38 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

کره زمین دارای دو نوع حرکت اصلی است حرکت اول حرکت وضعی زمین است که چرخش زمین به دور خود را حرکت وضعی زمین می نامند.حرکت وضعی زمین باعث به وجود آمدن شب و روز می شود.قبلا در یک پست مفصل به آیات قرآن در مورد حرکت وضعی زمین پرداخته ایم.

حرکت نوع دوم نیز حرکت انتقالی زمین است که حرکت کره زمین به دور خورشید را حرکت انتقالی زمین می نامند.حرکت انتقالی زمین باعث به وجود آمدن فصل ها می شود.

حرکت انتقالی زمین که واحد سال نجومی نیز می‌باشد یکدور کامل زمین در مدار خود نسبت به یک ستاره ثابت، پیرامون خورشید است که مقدار آن ۳۶۵٫۲۵۶۴ شبانه‌روز معادل ۳۶۵ شبانه‌روز و ۶ ساعت و ۹ دقیقه و ۱۰ ثانیه‌است.

Soroor motie بازدید : 35 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

انفجار بزرگ یا بیگ بنگ یا مهبانگ یک اصل پذیرفته شده کیهانی است که در آن اظهار می کند که جهان هستی 13.8 میلیارد سال قبل از یک انفجار که دمای آن میلیاردها درجه بود طی مراحل خاصی پدید آمد.

انفجار بزرگ دارای مراحل مختلفی است ولی ستاره ها و سیارات در مراحل آخر آن از ابرهای گازی پدید امدند و یک میلیون سال بعد از آفرینش هیچ ستاره یا سیاره ای وجود نداشت و بصورت ابرهای گازی بود و ستاره ها وسیارات از ابرهای گازی پدید امدند.[1]امروزه نیز ستاره ها و سیارات نیز از ابرهای گازی به وجود می آیند.

Soroor motie بازدید : 11 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

همانطور که می دانید کهکشان ها نیز در جهان هستی با سرعت زیادی در حال حرکت هستند و گاهی که دو کهکشان نزدیک به هم می شود نیروی جاذبه آنها سبب کشیده شدن کهکشانها به سمت همدیگر و ادغام آنها با هم می شوند.تصویر مربوط به ادغام دو کهکشان NGC 2207 و IC 2163 با همدیګر است که توسط تلسکوپ ESO گرفته شده است.

Soroor motie بازدید : 719 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

ابراهیم ویکتوری کیهان شناس بوده که این مطالب را در مورد شکل کیهان در قرآن بیان کرده است .

در رده‌بندی معماهایی که فکر بشر را به خود مشغول‌داشته، باید ابتدا اسرار مربوط به وجود روح و حیات پس‌ازمرگ، و سپس رمز مربوط به شکل‌ کیهان را نام برد، که حل آن برای دانشمندان بسیار مشکل بوده‌است.

 

درباره ما
Profile Pic
کیهان شناسی از دیدگاه قرآن
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 1,003
  • بازدید کلی : 5,340